Slepen van arken

Bij het kopen of laten bouwen van een nieuwe woonark komt heel wat kijken, en last but not least hoort ook het slepen van uw ark naar de ligplaats daarbij. Graag geven wij u hier enige informatie over het ‘hoe en wat’ bij het slepen. Wij hopen u met deze informatie van nut te kunnen zijn bij de voorbereidingen van het transport van uw woonark.

Prijzen

De afgesproken prijs is een aangenomen bedrag, ervan uitgaande dat de ark op een goed bereikbare plek ligt en vaarklaar is, dat wil zeggen dat de aansluitingen losgekoppeld zijn en dat loopbruggen en dergelijke verwijderd zijn. Wanneer de ark op een moeilijk bereikbare plaats ligt of gebracht moet worden, bijvoorbeeld met lage bruggen, weinig diepgang of smalle sluizen, wordt dit in de prijs doorberekend.  Kleine transportjes en  Stadswerk gaat op uurbasis.

De uurtarieven zijn mede afhankelijk van de huidige ontwikkelingen op de energiemarkt. Voor informatie over actuele prijzen vragen wij u contact op te nemen met ons: post@amsteleny.nl Wij rekenen vanaf vertrek van onze ligplaats in Amsterdam tot wij weer thuis zijn. Prijzen zijn  exclusief  21% BTW.

Wij nemen het transport natuurlijk ook aan , voor totale transport prijzen kunt u ons bellen of mailen  post@amsteleny.nl

Wij duwen , Slepen en Assisteren  op voorwaarden “Algemene Sleepconditiën”

Verzekering

Sleepdienst Amstel en Y hanteert, zoals alle sleepdiensten, de “Algemene Sleepcondities”. In grote lijnen houdt dit in dat wij slechts zeer beperkt aansprakelijk zijn voor eventuele schade aan de ark en door de ark veroorzaakte schade aan derden. Gezien het bovenstaande is het dus noodzakelijk dat u uw ark of casco verzekert voor de duur van het transport d.m.v. een zogenaamde transportverzekering.

Ook is het beslist noodzakelijk uw verzekeraar op de hoogte te stellen als u iets bijzonders met uw ark gaat doen, bijvoorbeeld laten hijsen over de weg, transporteren of  ballasten om een lage brug te passeren. Het risico op schade is hoger met dit soort actie’s.

Vergunning

Het is noodzakelijk alle benodigde vergunningen voor de ligplaats in orde te hebben, en ervoor te zorgen dat ook de lokale brug/sluiswachters zijn ingelicht, alsmede de lokale havendienst. Sinds januari 2005 is het binnenvaart politie regelement veranderd. Dit heeft tot gevolg dat voor het transport van alle arken over elk vaarwater een “transportvergunning” nodig is. Hierin worden eisen gesteld aan de sleepboot/duwboot en haar bemanning. Zij moeten de benodigde papieren hebben en de boten moeten een geldig cetificaat van onderzoek hebben.

Tevens moet de ark voldoende vrijboord hebben 50 cm op het IJsselmeer, 60 cm op het Amstedam-Rijnkanaal en de grote rievieren, en 40 cm op de overige vaarwegen. Men verleent hier uitzondering op als de ark deugdelijk spatwaterdicht is gemaakt tot 1 m boven de waterlijn. Arkenbouwers maken hun arken tegenwoordig zeer goed transportklaar, maar bij oudere arken is het goed dichtmaken soms een flinke kostenpost. Houd hier rekening mee bij eventuele aanschaf.

En last but not least, sommige vaarwegbeheerders vragen nogal stevige “legeskosten”. De Sleepdienst  heeft voor een aantal provincies jaar vergunningen weten te krijgen .

Het aanvragen van de transportvergunningen wordt door de sleepdienst verzorgd.

Afmetingen

Arken worden in het algemeen steeds groter. Het is daarom zaak om goed na te gaan of de ark zijn plaats van bestemming wel kan bereiken. De door de lokale overheden toegelaten maximumafmetingen willen in de praktijk nog niet altijd zeggen dat de ark er ook altijd werkelijk (zonder schade) kan komen.

Vastmaken

De sleepdienst beschikt zelf over voldoende trossen, pompen, verlichting en fenders (stootwillen) die nodig zijn voor het transport. Voor het vastmaken van de ark op de ligplaats dient u zelf touw en/of staaldraad gereed te hebben. Denk daarbij ook aan het eventueel afmeren van uw oude ark. Een paar oude autobandjes zijn ook altijd handig. Omdat de arken steeds groter en zwaarder worden (200 ton is geen uitzondering) en ook ontoegankelijker worden (sleepogen net boven de waterlijn), is het vaak noodzakelijk een bootje in de buurt te hebben om de touwen te kunnen vastmaken. Spanbanden werken ook heel goed om tijdelijk af te meren. Kunt u dit niet zelf dan kan de sleepdienst daarvoor iemand inhuren.

Meevaren

Meevaren aan boord van de ark is altijd toegestaan, mits het transport er geen hinder van ondervindt. Het is wel verstandig om voldoende eten en drinken mee te nemen alsmede voldoende kleding, een slaapzak en toebehoren. Onderweg iets halen is er meestal niet bij. Een goed boek is ook nooit weg, omdat het uitzicht weliswaar mooi is, maar 12 uur naar buiten kijken ook kan gaan vervelen.

Het weer

Het weer kunnen wij helaas niet op maat bestellen! Aangezien voor de meeste arken windkracht 3-4 Bf. het maximum is om veilig het IJsselmeer over te steken, zult u begrijpen dat het niet altijd mogelijk is om op de geplande datum te gaan varen. Het uitstel van de reis en het eventueel “verwaaid” liggen van de sleep is voor rekening van de sleepdienst. Wij behouden ons wel het recht voor om in die tijd ander werk eerst te doen en uw transport uit te stellen tot de eerstvolgende gelegenheid. Het weeroverzicht

Brochure

Al deze punten waar u op moet letten bij het slepen van uw schip of woonark zijn samengevat in onze brochure. U kunt deze brochure hier downloaden.